Debiteurenbeheer

Iedere klant betaalt op tijd. Dat is toch mooi!

 

En als er dan toch een herinnering gestuurd moet worden, laat je mij dat voor je doen. Je kunt er ook voor kiezen om de klanten te laten bellen, dat is persoonlijker.

Op een vriendelijk verzoek wordt eerder gereageerd, dan op een vormelijke aanmaning.

 

Zorg dat je altijd weet welke rekeningen er open staan;, als je je klant dan spreekt, kun je meteen de rekening ter sprake brengen. Ik maak graag een overzicht voor je, zodat je op elk moment weet hoe je er voor staat.

 

Heb je in je voorwaarden een termijn gemeld voor de betalingen, zorg dan dat je klant zich daaraan houdt.

Dat kan op verschillende manieren:

  • meteen bij de factuur extra kosten in rekening┬ábrengen voor het geval de betalingstermijn wordt overschreden;
  • korting geven als de factuur binnen de termijn betaald wordt;
  • bedanken als de klant betaald heeft;
  • een redelijke betalingstermijn te hanteren, bijvoorbeeld twee weken of dertig dagen;
  • twee dagen na afloop van de betalingstermijn stuur je een herinneringsbrief met een kopie van de factuur;
  • een week na afloop van de betalingstermijn bel je de klant op om te vragen naar de betaling.

Hier geldt pas echt: wie zaait zal oogsten!

 

Oogsttijd is ook hard werken

 

Door het allemaal zelf in de hand te houden bespaar je kosten. Wanneer jij snel reageert en rechtstreeks contact zoekt met je debiteur vergroot je de kans op een vlotte en volledige betaling.

Stel dat je klant niet betaalt omdat er nog een punt is, wat je niet naar tevredenheid hebt afgeleverd dan hoor je dat het liefst zo snel mogelijk. Dat geeft je de kans om het alsnog in orde te maken en anders kun je een regeling treffen over de betaling. Maar in ieder geval blijf jij in gesprek met je klant en weet je wat er speelt.

 

En bedenk ook dat jij op jouw beurt ook debiteur bent voor alle dingen die jij inkoopt en waar jij de opdrachtgever bent.

Ook als debiteur kun je een goede indruk maken door steeds op tijd te betalen.

Een manier om dat te doen is om alle terugkerende betalingen in je computer te agenderen. Zo voorkom je dat je er een vergeet. Je hoeft ook geen boetes te betalen als je altijd op tijd betaalt.

 

Bovendien kun je zo beter plannen om met je saldo positief te blijven en dat wil toch iedereen!

 

Zo wordt je bankrekening een buffer om tijdelijk de oogst in op te slaan en het daarna over te hevelen naar de grote schuur.

Maak snel een afspraak om ook jouw debiteuren te beheren en zo de hele oogst binnen te halen!