Goochelen met Google

 

Van horen zeggen

Iedereen zit tegenwoordig op LinkedIn, Hyves, Twitter, Facebook en, en, en. Er is zoveel te doen op social media gebied.

Daar kun je niet bij achter blijven. Je moet een website hebben, je moet bloggen, discussies starten, tweets verzinnen. Onderwerp van gesprek in de kleedruimte van de sportzaal is toch hoe je scores zijn van aantallen bezoekers van de site, ranking op google, hoeveel connecties je hebt. Aanbevelingen die je hebt gekregen of die je hebt gegeven, want: voor wat, hoort wat.

 

Altijd en overal

Op verjaardagen , op het terras en bij andere gelegenheden zit toch iedereen met de I-phone, Blackberry of I-pad in de hand. Want de wereld gaat zo snel, je moet overal meteen op reageren.

Ben je onderweg wil je tot op de minuut weten of er files te verwachten zijn en wat daarvan de reden is. En welke alternatieve route je kunt nemen. Misschien kun je terwijl je staat te wachten wel alvast het eten bestellen of on line je boodschappen doen, die worden thuisbezorgd.

De papieren versie van de krant is om ermee wakker te worden. Even rustig het ritselen van de bladeren. In de loop van de dag kijk je zowat ieder uur op de site of er berichten zijn, over het nieuwe standpunt van de regering, de laatste beursnoteringen, de plaatselijke weersverwachting op buienradar.

 

Herhaling is de kracht

Pik je iets op van het ene kanaal, dan kijk je natuurlijk meteen op de volgende site of ze daar hetzelfde nieuws hebben. Je wilt het natuurlijk wel bevestigd zien. En liefst met een pittige uitspraak van een belangrijk persoon en een pakkende foto.  Want de beelden moeten het verhaal vertellen, tegenwoordig.

En jij draagt er natuurlijk aan bij dat het nieuws actueel is. Jij zorgt meteen voor een sms aan je vrienden, retweet, stuurt een link door, zet het op intranet. Zo heb je in ieder geval dezelfde informatie als je vrienden.

Je hebt jezelf natuurlijk  ook aangemeld voor amber alert, want dat is je sociale plicht. Ook diverse  trendsetters volg je.

 

Zoek je iets?

Op het wereldwijde net is altijd en overal alles te vinden. Dat is zo handig! You tube filmpjes kunnen op den duur een heleboel cursussen overbodig maken. Er is altijd wel iemand die het gefilmd heeft en op het net heeft gezet.

Boeken, muziek, films, posters, kleurplaten, wenskaarten en nog veel meer, alles is te downloaden. Andersom lever je je bijdrage door zelf ook het nodige te publiceren aan foto’s, filmpjes en items bij Wikipedia.

 

Wanneer heb je voor het laatst een vragenrondje gedaan omdat je op iets het antwoord niet zelf wist? Of heb je je buren en collega’s gevraagd of ze iets voor je te leen hadden?  Wedden dat je eerder op marktplaats kijkt dan dat je aan je vriend vraagt of hij een fietsendrager te heeft?

 

Goochelen

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat de gegevens lang niet altijd zorgvuldig gecontroleerd worden op waarheidsgehalte.

De wereld gaat zo snel dat reporters en journalisten veel nieuws inkopen en kopiëren van elkaar. Met als gevolg dat bij veel nieuws de feiten net even iets anders zijn, dan uit de verslaggeving blijkt. Er wordt een ‘eigen’ tekst van gemaakt.

 

Belangrijke personen en artiesten regelen vaak zelf interviews en sturen daarvoor teksten en foto’s in. De journalist moet zich hierop baseren en niet op eigen onderzoek. Wat ook voorkomt is dat teksten worden aangepast door anderen dan de journalist die het oorspronkelijk heeft geplaatst.

 

Verwonder u

De kracht en het wonderlijke van de wereldwijde net is niet te bevatten en uit te leggen. Het brengt veel goeds en veel vermaak in de wereld. Net als bij een goochelshow weet je dat er veel meer gebeurt dan je kunt volgen met je ogen.  Zodat je verrast bent met het resultaat. Ergens weet je dat je met zeer goed opletten en attent blijven meer zou kunnen zien.  Maar het blijft toch heel plezierig om je te laten verrassen.

 

We mogen ons gelukkig prijzen dat alles zo makkelijk voor ons bereikbaar is via google en al die andere media. Geniet ervan, en bedenk af en toe, dat er heel wat gegoochel aan de pas komt!

Offerte

Voordat je aan een opdracht begint, moet je alle afspraken bevestigen in een offerte. En dan moet je erop letten dat de offerte is ondertekend en in jouw bezit voordat je daadwerkelijk begint. Meteen je algemene voorwaarden erbij stoppen, zodat die ook bekend zijn. Als je het zo ziet staan, lijkt het wel of een offerte vooral gaat om het uitsluiten van dingen die mis kunnen gaan.

 

Aanbieding

Een ander woord voor offerte is aanbieding. Dat klinkt meer als  een vriendendienst. Aan de opdrachtgever wordt een voorstel gedaan om een bepaald werk of taak uit te voeren, of een product te leveren. Het mooie hiervan is dat je toon ook vriendelijk is: je gaat iets geven! Voel je het verschil?

Stel dat ik voor jou een mooi sjabloon ga maken voor je brieven , dat je dan keer op keer kunt gebruiken.

In een offerte krijg je een opsomming van wat ik daarvoor van jou nodig heb aan gegevens. Hoe ik het ga aanpakken, hoeveel tijd het kost, wanneer het klaar zal zijn en zo meer. En hier hangt dan een prijskaartje aan met mijn voorwaarden hoe ik het ga leveren.

 

Als ik je een aanbieding doe, is het net wat meer vrijblijvend. Dan bedenk en verwoord ik ook wat je ermee kunt zodra ik je het sjabloon lever. Dan is het uiteindelijke resultaat het hoofdingrediënt. Als onderbouwing vertel ik ook nog wel hoe ik het ga doen en welke voorwaarden er zijn.

 

Afspraak is afspraak

Wat spreek je nou precies af in een offerte?  Dat is vaak een opsomming van  feiten: wat, wanneer, hoe lang, hoe duur.

Ik zet er het liefst in wat de vraag is van de opdrachtgever en wat het resultaat is dat de opdrachtgever wil krijgen. Het geeft heel veel plezier om iemand blij te maken doordat je levert waar de ander op zit te wachten. Behalve voldoening achteraf is er bij het uitvoeren van het werk ook extra enthousiasme over het feit dat je nou precies datgene doet wat gevraagd wordt.

 

Ondertekenen

In het Nederlandse recht sta je zoveel sterker met geparafeerde en ondertekende papieren. Ik zie een ondertekening als een naam in een poëziealbum. Weet je nog hoe blij je was als iemand wat in je album had geschreven. En liefst zo mooi mogelijk geschreven! Nou, dat wil je dan natuurlijk terugdoen.

 

Van offerte naar opdracht

Als het goed gaat, dan volgt op een offerte (of aanbieding) een opdracht! Dan kun je echt aan de slag. Werk je precies volgens je offerte, dan staat het eindresultaat al tevoren vast. Je hebt daarin namelijk omschreven het proces en het eindresultaat.

 

Vanuit de aanbiedingsgedachte heb je een vrije opdracht. Je voldoet aan de vraag, maar levert er ‑ extra – nog wat persoonlijks aan toe. Want je doet het voor een vriend voor wie je wat wilt terugdoen.

 

Klaar!

En dan is daar het moment waarop je de klus geklaard hebt en je product aflevert. Je stuurt je declaratie, die wordt betaald (want je hebt precies gedaan wat je hebt beloofd) en op naar de volgende klus. Goed gedaan!

 

Of: je biedt je eindresultaat aan (inclusief declaratie) en ontvangt als dank je beloning. En als extra heb je voortaan nog steeds dat gevoel van het poëziealbum: in het boekje staat voor eeuwig jouw kunstwerkje. Opdrachtgever blij, jij blij.

Dus: vraag om de aanbieding van Hart voor regelen.

Deuren

Je komt pas verder als je de juiste deuren opent. Elke beslissing en stap die je neemt kun je zien als het openen van een deur.

 

Ik was iemand die het leven en het werk overzichtelijk wou hebben.

Eerst goed bekijken wat er voor me ligt voor ik verder ga. Dit leidde tot een stabiele, rustige levensloop , zowel in werk als in mijn privéleven. De werkgever bepaalde het traject en ontsloot deuren en mijn talenten werden daar op afgestemd, door een passende opleiding te volgen en een goed werkklimaat. Ik volgde een routeplan, waarbij de deuren in de juiste volgorde geopend werden.

 

Open deur

Op deze manier was het een bijna rechte lijn. De grote stappen waren tevoren beredeneerd en werden overlegd. Mijn aandeel moest passen in het grotere geheel. Nieuwe en vreemde dingen gingen alleen met kleine stapjes.  Pas als ik de deur herkende dan ging de deur voorzichtig open. En toch, bleef ik nieuwsgierig naar wat er achter die andere deuren zou zitten.

 

Liftdeur

Met Het Nieuwe Werken kon dat opeens. Het geeft werknemers de ruimte om de taak op hun mannier en naar eigen tijdsindeling invulling te geven. Het resultaat telt. Dit doet een beroep op de eigen verantwoordelijkheid, creativiteit en inzichten. Goed bekeken werk je dus  als ondernemer, die zich confirmeert aan de ideeën en idealen van iemand anders. Daarmee werd het werken aan een taak voor mij zomaar een liftdeur.

Toen dacht ik: dat kan ik ook! Zo wil ik het gaan doen, het denken in problemen die opgelost moeten worden laat ik los. Het gaat om kansen te zien en meer nog, te creëren. Soms gaat dat zelfs zo snel, dat ik het gevoel krijg dat ik in een turbolift ben gestapt en dat ik voorbij de etages vlieg.

 

Sesam open u!

Daarom daag ik mezelf uit. Soms ziet het eruit als een onneembare rots, maar met de juiste woorden gaat de berg open en kom ik bij de schat: de onderneming is MIJN onderneming.

 

Mientje den Boer